Přeskočit na obsah
Domů » O škole » Inspirace Komenským

Inspirace Komenským

Název školy jsme nezvolili náhodně, ale proto, že odkaz pedagogického reformátora Jana Amose Komenského vnímáme jako stále živý. Jeho vliv na změnu, jak učitelé mají vnímat své žáky, jak a co je učit a také z čeho je učit, byl ve své době tak zásadní, že si jeho jméno nepřipomínáme jen v názvech téměř 400 škol v České republice, ale najdete je i v názvech vzdělávacích institucí a mezinárodních projektů v mnoha dalších zemích napříč Evropou (a pak za oceánem a ještě dál).

Inspirovat se Komenským je velmi snadné. Může vás povzbudit jeho laskavý, vnímavý a moudrý přístup k dětem, může vás zaujmout jeho trpělivost, píle, sečtělost i jazykové vybavení, nebo vás nadchne jeho odvaha změnit zavedené pořádky a rozhýbat stojaté vody. Komenský byl snílkem, který usiloval o to, změnit svět k lepšímu. Možná, že v politice se mu to úplně nepodařilo, ale v oblasti školství uspěl.

Ani při založení školy nám nešlo pouze o symboliku jména (jako Comenius se Komenský podepisoval a takto jej znají i v zahraničí), ale především o vliv a inspiraci na základní myšlenku ohledně koncepce školy.

Co znamená z hlediska Školy Comenius odkaz Komenského?

1. Vzdělávání spojené s výukou cizího jazyka

Koncept ZŠ Comenius klade důraz na podporu jazykového vzdělávání, proto nabízíme rozšířenou výuku anglického jazyka, a to od 1. třídy. V 1. třídě děti mají v rozvrhu 2 hod. angličtiny, ve 2. a 3. třídě 3 hod. a od 4. do 9. třídy mají děti 4 hod. angličtiny za týden. Výuku se snažíme posilovat v co nejvyšší míře a podle věku dětí také rodilými mluvčími (eTeachers) – třída se tak může buď rozdělit na skupiny pro konverzaci, nebo zde probíhá párová výuka. Cílem je vytvořit prostředí, kde se žáci budou setkávat s cizím jazykem i v běžném životě školy a komunikovat v cizím jazyce by mělo být pro všechny přirozené. Jako škola také rozvíjíme spolupráci se zahraničními školami, abychom vytvořili příležitosti jak pro naše pedagogy, tak i pro žáky.

2. Vzdělávání spojené s výchovou (škola = dílna lidskosti)

Škola Comenius si klade za cíl rozvíjet děti jako celé osobnosti. Žáci se potřebují opírat nejen o dobré znalosti, ale také o dobré hodnoty a postoje (vycházíme v tom z tradičních evropských, tzn. křesťanských hodnot) . Co tedy Komenský myslel tím, že škola je dílnou lidskosti?

Komenský často psal o tom, že člověku je dáno nejen „být znalým věcí“, ale taky své znalosti dobře užívat. Člověk, který to nedělá, není skutečně vzdělaný. Může sice být učený, ale bez mravnosti je „zbytečným břemenem země“, dokonce „neštěstím“ – sobě i druhým, protože čím více vědění, tím hůře, je-li zneužito ke zlému. (parafrázováno podle článku Jana Hábla, výborného současného komeniologa).

Podle Komenského zkrátka vzdělání není úplné, pokud se soustředí pouze na jednu stránku rozvoje člověka, a to je jeho rozum. Abychom se stávali lidmi v tom nejlepším významu, který si pod tím představíme, je to spojeno i s rozvojem hodnot a postojů čili charakteru. Jednoduše si to můžeme představit, když použijeme obecný obraz: rozvíjet nejen hlavu, ale i srdce. Proto pojetí školy v duchu Komenského dílny lidskosti vnímáme jako stále aktuální a pro dnešní společnost potřebné. Právě Komenského pohled na děti ne jako na objekty vzdělávání, ale jako na plnohodnotné bytosti (s jejich silnými i slabými stránkami), které provázíme a směrujeme na jejich cestě za „lidstvím“, je silným odkazem pro naši školu.

3. Vzdělávání spojené s reálným světem (neučit se pro školu, ale pro život)

Komenský jako pedagog reprezentoval důležitý důraz škol Jednoty bratrské. Tím bylo, že by se ve školách děti neměly učit nic, co by sloužilo jen pro školu, ale to, co je připraví na život v opravdovém světě. To je i pro nás velký úkol. Přemýšlet jako pedagogové nad tím, jak nejlépe připravit děti do další etapy jejich života. Pomáhají nám v tom samozřejmě základní dokumenty platné pro všechny školy v ČR (např. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Strategie 2030+ a další), zároveň je to také naše práce – vybírat nosná témata i způsoby, jak vést učení dětí.

Základní školy připravují na život různorodou skupinu dětí – budoucí akademické pracovníky, lékaře, řemeslníky, prodavačky, podnikatele… Právě proto je důležité pracovat s vnitřně diferencovanou výukou v oblasti cílů, plánování, průběhu i hodnocení, to znamená, co nejlépe znát vzdělávací potřeby jednotlivých dětí a reagovat na ně.

Jako svoji pedagogickou cestu jsme si vybrali program Začít spolu, který kromě budování znalostí, přináší větší prostor i pro rozvoj spolupráce, kooperativního učení, samostatnosti, vnitřní motivace, sebehodnocení, komunikace, učení v souvislostech, možnost volby, projektovou a badatelskou výuku atd.

4. Vzdělávání spojené s inovacemi

Pedagogický tým Školy Comenius sleduje současné trendy ve vzdělávání a snaží se je uvádět do praxe. Jako menší škola můžeme být pružnější v zavádění inovativních metod či koncepcí a nabídnout tak prostředí pro sdílení zkušeností s ostatními pedagogy či školami (nejen) ve městě. Oblastí pro inovace je ve vzdělávání mnoho – např. digitální vzdělávání, dále je to zaměření na budování gramotností a kompetencí pro 21. století, zajímá nás také, jak podporovat samostatnost dětí v učení, jak pracovat s vnitřní motivací, jaké nástroje využívat pro hodnocení, které by děti podporovalo v učení a spooooousta dalšího.

Ačkoli se toho v naší škole děje mnohem víc, dlouhodobě se zaměřujeme na rozvoj právě těchto 4 hlavních oblastí.