Přeskočit na obsah

O programu Začít spolu

Jsme školou zařazenou v síti škol Začít spolu. V rámci sítě spolupracujeme s ostatními školami, účastníme se metodických setkání, letních škol, setkávání na úrovni vedení škol. Vybrali jsme si tento program kvůli tomu, že umožňuje učení v souvislostech, metodicky rozvíjí soft skills, dává pedagogům možnost individualizovat výuku a být tvořiví, podporuje dobré školní klima a je zaměřen na spolupráci školy, rodiny a širší komunity.

Jak to vypadá během dne?

Každý den na děti čeká ranní zpráva na tabuli, která buď přibližuje něco z měsíčního tématu, nebo děti informuje o tom, co je čeká. Někdy u toho děti plní i nějaký zajímavý úkol. Den zahajujeme ranním kruhem, v němž děti sdělují své zážitky, pocity, dozví se o tom, co se bude dít během dne, komunikují na aktuální téma, hovoří o problémech, diskutují o práci z minulých dnů, vyjadřují se k hodnocení svých prací z předcházejícího dne atd.

Po ranním kruhu probíhá nejčastěji výuka hlavních předmětů, tzv. trivia (český jazyk, matematika, angličtina).

Dva dny v týdnu zařazujeme práci v centrech aktivit. Žáci se rozdělují do skupin a volí si centrum pro svoji práci. Skupiny pracují v centrech co nejvíce samostatně podle připraveného zadání. Rozdávají si také různé role ve skupině (mluvčí, čtenář, zapisovatel, časoměřič, pomocník), což jim pomáhá rozdělovat si práci a dělat různé činnosti. Učebna je co nejvíce uzpůsobena k práci v centrech aktivit, je rozčleněna na různé koutky a ty jsou vybaveny potřebnými pomůckami. Během dvoutýdenního cyklu žák pracuje postupně ve všech centrech.

Úkoly v jednotlivých centrech vycházejí z měsíčního tématu, které pomáhá učit se v souvislostech. Např. v tématu Vesmír, děti budou v Centru matematiky řešit různé matematické úkoly o vesmíru, převádět jednotky, rýsovat obrazce souhvězdí, v Centru věda a objevy se budou učit o sluneční soustavě, dělat různé pokusy, prohlížet a měřit meteority, v Centru čtení a psaní budou děti číst texty, pracovat s informacemi, tvořit prezentace, psát příběhy z jiných planet, a nakonec v Centru ateliér budou děti malovat různé planety, navrhovat dopravní prostředky budoucnosti pro cestování vesmírem nebo programovat robota, který by mohl dělat výzkumy na Měsíci. Na závěr vždy proběhne závěrečný hodnotící kruh, kde děti mají prostor k sebehodnocení, doporučení pro ostatní a vzájemnému učení.

Více o programu Začít spolu se dozvíte na odkazech níže.

Začít spolu na ZŠ

Oficiální stránky věnující se programu ZaS

Publikace a materiály ZaS ke stažení