Přeskočit na obsah

Časté otázky

Má Vaše škola 1. stupeň, nebo i 2. stupeň?

Protože jsme školu otevřeli 1.9.2019 pouze se 2 třídami, několik let to vypadalo, že se u nás vzdělávají jen děti na 1. stupni. Ve školním roce 2024-2025 jsme otevřeli již 2. stupeň a postupně otevřeme všech 9 ročníků.

Jak velké jsou u Vás třídy?

Třídy máme po 20 dětech. Celkově tedy bude mít škola 180 žáků v 9 ročnících.

Jak hodnotíte? Známkujete?

Neznámkujeme, hodnotíme slovně, a to i na vysvědčení. Zařazujeme i další způsoby hodnocení (se zaměřením na formativní hodnocení), jako jsou mapy učebního pokroku, sebehodnocení apod. Zpětnou vazbu dětem poskytujeme často, učíme je pracovat s kritérii. K hodnocení vlastního učení se děti také dostávají při triádách (setkání dítě-rodič-učitel). Samozřejmě je rozdíl u hodnocení prvňáčků a deváťáků. Podobně jako rostou a mění se děti, tak se mění i hodnocení jejich učení.

Rozlišujeme také hodnocení výkonů naukových, faktografických, u kterých se snadno vyhodnotí, co je správně, kolik příkladů z kolika je se správným výsledkem. Tam zařazujeme bodové hodnocení, např. 13/20. V elektronickém systému Edupage, který jako škola používáme, se to pak převádí na procenta. Tento způsob hodnocení postupně zařazujeme u starších dětí 1. stupně.

Co se týká známek, předpokládáme, že nejpozději od 8. třídy budou na vysvědčení použité jak známky, tak slovní komentář. Zaujal nás také nový formulář vysvědčení, který odpovídá naší představě, jak by to mohlo vypadat.

Jaké máte cíle pro 1. a 2. stupeň?

Na 1. stupni nám jde o to neztratit u dětí přirozenou zvídavost a chuť učit se a poznávat, na 2. stupni se více soustředíme na budování studijních návyků, rozvoj samostatnosti a samozřejmě přechod na střední školu.

Píší prvňáci psacím písmem nebo Comenia scriptem? A co matematika – jedete podle Hejného?

Učíme děti psát psacím písmem. Má to souvislost s používanou metodou výuky čtení – jde o Sfumato. Ověřili jsme si, že děti s dobrými předpoklady se naučí dobře číst vpodstatě jakoukoli metodou, u dětí, kterým to nejde tak snadno, velmi pomáhá právě metoda Sfumato. Tím, že tato metoda pracuje s vázáním hlásek, je to propojené i s navazováním písma. Proto jsme se přiklonili k psacímu písmu. Některé naše učitelky prošly také výcvikem psaní Comenia scriptem, ale v tuto chvíli to nevyužívají.

Matematiku u nás na 1. stupni učíme podle prof. Hejného. Líbí se nám důraz na rozvoj matematického myšlení, práce s chybou i zapojení celé třídy do objevování matematických postupů. U dětí to podporuje také odvahu zkoušet vyřešit příklad/problém, přestože se s ním ještě nesetkaly. Samozřejmě jako každá metoda, i tato potřebuje různá doplnění, ale přistupujeme k tomu tak, že Hejného matematika je základním přístupem (pracujeme v učebnicích H-matu), ale doplňujeme ji v případě potřeby i klasickou matematikou. Na 2. stupni se bude pravděpodobně poměr obou matematik vyrovnávat nebo překlápět (základem klasická matematika, doplnění Hejného matematika) kvůli tomu, aby žáci byli připraveni na zadání a terminologii používanou u testů k přijímacím zkouškám.

Je Vaše škola bilingvní?

Ne, naše škola není bilingvní. V učebním plánu máme rozšířený počet hodin angličtin od 1. třídy, zároveň od 3. třídy mají děti některé hodiny konverzace s rodilým mluvčím. Chceme, aby se děti ve škole setkávaly s cizojazyčnými pedagogy, dobrovolníky nebo studenty a aby pro ně bylo přirozené se v takovém prostředí nebát, ale komunikovat.